Stosuj różne kategorie czasu na stronie internetowej.

Stosuj różne kategorie czasu na stronie internetowej.

Projektując stronę internetową wykorzystujemy różnego rodzaje filtry. Dopiero cała siatka filtrów mówi nam jak najsensowniej umieścić poszczególne elementy i moduły na stronie.

Większość filtrów jest dość znanych i stosowanych (np. ważność/popularność/kategoria) – natomiast nie słyszałem aby była mowa o kategorii czasu. A to jest bardzo istotny element strony.

Siatka czasu pełni bardzo ważną rolę przede wszystkim w serwisach newsowych i społecznościowych. Co jest oczywiste. W tym artykule chciałbym Ci jednak udowodnić, że warto nałożyć taką siatkę na każdy serwis czy stronę internetową.  Przyniesie Ci to ogromne korzyści – zdynamizuje i odmłodzi Twoją stronę.

Na stronach internetowych w różnych miejscu różnie czas płynie. Warto zadać sobie pytanie: Gdzie warto umieszczać elementy o krótkim czasie życia, a gdzie o bardzo długim?. Przyjrzyjmy się najpierw serwisom gdzie czas jest ewidentnie bardzo ważny. Czyli  serwisom newsowym.

Legenda

dla potrzeb tego reserchu ustalmy, że zanalizujemy portale przez pryzmat 3 kategori czasu

legenda

 

huffingtonpost.com

W tym serwisie jest wszystko uporządkowane. Widzimy gradacje czasu, najszybszy najwyżej, im niżej tym czas „biegnie wolniej”.

hufingtonpost

 

kolejny portal: USA TODAY. Portal przede wszystkim pokazuje informacje przez filtr popularności.
Jednak w niższych partiach serwisu, czas wyraźnie przyspiesza.

usa_today

New York Times –  to portal opinii, więc wydawało by się, że wszelkie  informacje będą miały długi czas życia. Okazuje się, że już w 1/2 ekranu – pojawia się bardzo aktualne i „szybkie” informacje.

newyork_1

 

Przeglądając kolejne serwisy, takie jak NBC news, Fox News, Washingtonpost – można wyciągnąć wnioski – że projektanci starają się aby czas był dosyć zróżnicowany. Każdy serwis  trochę z  innym priorytetem traktuje ten aspekt. Myślę, że patrząc bardzo ogólnie, zajmuje on trzecią pozycje po ważności i popularności.

Jaka jest rola czasu w serwisach
Najbardziej oczywiste jest to, że „szybkie newsy” są po prostu bardzo wartościowe. Jest coraz większe zapotrzebowanie  na informacje w czasie niemalże rzeczywistym.  Nawet więcej,  jest to dość dobrze zbadany trend,  treść jest coraz bardziej tymczasowa: konsumuje się ją, nie do końca rozumiejąc… Co akurat smutną sprawą.

Drugą rolą – to według mnie sprawienie, że  portal nabiera”więcej życia”. Dlatego tak wiele serwisów przeplata różne wątki o różnym czasie. Czasami jest to podział na kategorię i w ramach kategorii są newsy w różnych aspektach czasu.

Trzeci plus stosowania różnego rodzaju kategorii czasu – jest  sprawienie, że użytkownicy bardziej się zaangażują. Widać to np na  portalu dailymail.co.uk, i portalach opartych na blogach i serwisach społecznościowych.

Im szybszy news tym bardziej skondensowany – tego typu newsy przykuwają najbardziej uwagę. Są badania, które twierdzą, że taka mieszanka niemalże uzależnia. (badania nad fenomenem Twittera)

Czy jednak zróżnicowanie czasu – ma sens w innych portalach niż newsowe?

Oczywiście. Różne elementy mają róźny priorytet ze względu na czas właśnie. Elementy zapisu na maile, lista szkoleń, spotkań, warsztatów. Wcześniejsze i późniejsze wpisy – to wszystko wymaga innego podejścia projektowego.  I dobrze jeśli odpowiednio przedstawisz te elementy. Dzięki czemu nabierze spójności i prestiżu.

Najszybsze treści – możesz przedstawić w formie ruchu. Przewijanych pasków, migających kontrolek itd. To nie muszą być treści newsowe. Możesz „przyspieszyć” komentarze, opinie, różnego rodzaju alerty, statystyki.

Najwolniejsze treści – mają największą formę opisową, najszybsze składają się z nagłówka. Percepcje czasu możesz zmienić  na stronie internetowej: stosując wykresy w czasie rzeczywistym, streaming audio i video, animowane gify (vine, tumbrl), zegary, aplikacje, tweeter, facebook itd.

To wszystko

To krótki artykuł, nie przedstawia całości zagadnienia, ale miał zainspirować. Mam nadzieje, że mi się to udało. Jeśli masz ochotę poczytać więcej na temat ważnych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, podczas rozwijania swojej strony internetowej, zapisz się poniżej do newslettera.

Adres e-mail

 

 grafika by Jacek Wiktor, użyte zdjęcie :  licencja cc0 - By Sonja Langford
 
 
Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij
-->