Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=http://blog.mediaelements.pl/marketing/jak-wykorzystac-procesy-toyoty-we-wlasnej-firmie/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/jw44/domains/mediaelements.pl/public_html/blog/wp-content/themes/salient/functions.php on line 44 Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=http://blog.mediaelements.pl/marketing/jak-wykorzystac-procesy-toyoty-we-wlasnej-firmie/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/jw44/domains/mediaelements.pl/public_html/blog/wp-content/themes/salient/functions.php on line 44
Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=http://blog.mediaelements.pl/marketing/jak-wykorzystac-procesy-toyoty-we-wlasnej-firmie/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/jw44/domains/mediaelements.pl/public_html/blog/wp-content/themes/salient/functions.php on line 44

Jakiś czas temu miałem okazje przeczytać świetny artykuł w Bizness Harvard Review zatytułowany „Jak Toyota wychowuje menagerów?” Choć tytuł może okazać się komuś nudny, to artykuł taki nie jest.  Od tego czasu wdrożyłem te zasady i z tygodnia na tydzień widzę lepsze wyniki. O co chodzi? O tym poniżej.

Co mają meble do biznesu?

Cały wic polega na tym, że system pracy w Toyocie jest zorganizowany, tak jak w jednym z przezabawnych filmów „Historie Kuchenne”:). W filmie, do każdego z Norweskich domów przybył obserwator ze swoją drabinką. Drabinka służyła mu do tego, żeby mógł obserwować mieszkańca i zapisywać wnioski dotyczące jego pracy w kuchni. Cel był prosty – rząd Szwecji postanowił poprawić design kuchni:)

Jak pamiętasz film Jaśminium, to był tam ten sam motyw. Okazuje się, metoda ta sprawdza się równie dobrze w codziennych czynnościach.

Historię kuchenne

Historię kuchenne

 

Klucz: obserwacja.

System Produkcyjny Toyoty jest głównym elementem, dzięki którym firma stała się głównym potentatem pod względem jakości, wyceny rynkowej czy bezpieczeństwa. Wszystko to w dużej mierze właśnie dzięki tej metodzie. Jeśli uważasz że masz zbyt małą firmę, to nie zniechęcaj się, gdyż nie ma to znaczenia. Każdy, nawet pani pracująca w kiosku czy „babcia klozetowa”, może skorzystać z tej wiedzy. :)

Wystarczy, że staniesz ze swoją drabinką i zaczniesz obserwować jak pracujesz. Tak jak w filmie, spójrz z góry, a na pewno dostrzeżesz, że Twojej firmie wykonujecie pewne powtarzające się cykle. Co Ty na to żeby kolejny cykl poprawić?

Sztuka usprawniania.

Wiele osób jednak się w tym gubi, bo mistrzowskie dopracowanie metody nie jest taki łatwe. Jednak przykład Toyoty pokazuje, że się to opłaca, choć nieraz dochodzi się do tego latami. Możesz nawet mieć dobre założenia, np. kolejny cykl ma być lepszy. Jeśli jednak za pierwszym razem Ci się nie uda, rozczarujesz się i odłożysz temat na później. Wiem, bo tak było wielokrotnie w moim przypadku.

A więc do rzeczy!

Schemat jest prosty. Tak wygląda w przypadku strony WWW:

  1. Po pierwsze, zanotuj jakieś konkretne założenie. Np.: „Chce by z mojej strony odwiedzający dzwonili 2 razy dziennie, prosząc o wolne terminy konsultacji”. Niech to będą klienci którzy już wiedzą czego chcą i „przy kasie”.
  2. Zastanów się jak będzie wyglądało rozwiązanie. Co planujesz zmienić na stronie i jaką strategie zastosujesz?
  3. Zrób od razu prototyp. Zacznij testować. Wykonaj pierwszy krok i uważnie obserwuj. W przypadku stron, niezbędne będą takie narzędzia jak google analitics, czy nawet mouse/eye-tracker.
  4. Teraz czas na wnioski i analizę danych. Widząc zachowania odwiedzających wykonaj potrzebną korektę i wróć do obserwacji.
  5. W końcu pojawią się wyniki. Bardzo ważne jest to by wyciągnąć wnioski nie tylko z tego w jaki sposób usprawniliśmy. Przeanalizuj też różnicę pomiędzy Twoim pierwszym pomysłem, a tym który faktycznie przybliżył Cię do dobrego wyniku.

A więc…

To wszystko, oczywiście w wielkim skrócie. Życzę Ci sukcesów i cierpliwości przy wprowadzaniu tej metody. Pamiętaj, że to zazwyczaj te niewielkie zmiany wpływają na całość. Miej to na uwadze podczas całego procesu i – podobnie jak Toyota – myśl dużymi kategoriami, odnosząc sukces i zostawiaj konkurencję w tyle. :)

Całość możesz przeczytać w BHR – Stevan J. Spear: „Jak Toyota wychowuje menadżerów” Styczeń 2005 r.

Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij
-->